Management of Akal Takht Sahib

Forums Future of Sikhi & Sikhs Management of Akal Takht Sahib

  • Post
    Karnail Singh
    Participant
    IN
    Appeal by Global Sikh Council:

    URGENT AND TIME BOUND)
    Global Sikh Council has been asked to provide their input on the appointment, qualification, discharge from duty, responsibility etc. on the Jathedars of the Sikh Kaum.
    Included below is the first draft prepared in a hurry. Please comment on it by 9:00 AM India time. Any input after the deadline may not be consider. The comments must be short and to the point so they can be included in the draft without much editing.
    You may suggest any new areas that you think need to be added. Must be kept short and to the point.

    ਨਿਯੁਕਤੀ ਕੌਣ ਕਰ ਸਕਦਾ ਹੈ:
    ਇਹ ਤਖਤ ਸਾਰੇ ਸਿੱਖ ਜਗਤ ਦੇ ਸਾਂਝੇ ਹਨ ॥ ਇਥੋਂ ਦੇ ਹੁਕਮ ਨਾਮੇ ਸਾਰੇ ਸਿੱਖ ਜਗਤ ਤੇ ਲਾਗੂ ਹੁੰਦੇ ਹਨ ॥ ਇਸ ਲਈ ਨਯਿੁਕਤੀ ਕਰਨ ਦਾ ਹੱਕ ਵੀ ਸਾਰੇ ਸਿੱਖ ਜਗਤ ਕੋਲ ਹੀ ਹੋਣਾ ਜਰੂਰੀ ਹੈ ॥ ਕੇਵਲ ਤੇ ਕੇਵਲ ਗੁਰੂ ਗਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਨੂੰ ਆਪਣਾ ਗੁਰੂ ਮੰਨਣ ਵਾਲੀਆਂ ਤੇ ਕਿਸੇ ਹੋਰ ਰਚਨਾ ਨੂੰ ਉਸਦੇ ਬਰਾਬਰ ਪਰਕਾਸ਼ ਨਾ ਕਰਨ ਵਾਲੀਆਂ ਸਾਰੇ ਸੰਸਾਰ ਦੀਆ ਵਿਸ਼ਵ ਸਿੱਖ ਸੰਸਥਾਵਾਂ ਮਿਲ ਕੇ ਇੱਕ ਨਯਿੁਕਤੀਕਰਣ ਬੋਰਡ ਬਣਾ ਲੈਣ ਤੇ ਉਹ ਬੋਰਡ ਯੋਗਤਾ ਦੇ ਆਧਾਰ ਤੇ ਜਥੇਦਾਰਾਂ ਦੀ ਨਿਯੁਕਤੀ ਕਰ ਸਕੇ । ਜਥੇਦਾਰ ਕਿਸੇ ਵੀ ਦੇਸ਼ ਤੋਂ ਹੋ ਸਕਦੇ ਹਨ ।
    ਵਿਦਿਅਕ ਯੋਗਤਾ:
    ਘੱਟੋ ਘੱਟ ਪੰਜਾਬੀ, ਅੰਗਰੇਜ਼ੀ, ਇਤਿਹਾਸ, ਅਤੇ ਪਬਲਿਕ ਐਡਮਿਨਿਸਟਰੇਸ਼ਨ ਵਿਚ ਐਮ ਏ ਪਾਸ, ਗੁਰਬਾਣੀ ਦਾ ਗਿਆਨ, ਕੋਈ ਗੁਰਬਾਣੀ ਖੋਜ ਦੀਆਂ ਕਿਤਾਬਾਂ ਜਾ ਲੇਖ ਛਪਵਾਏ ਹੋਣ ॥ ਸਿੱਖੀ ਕਿਰਦਾਰ ਤੇ ਨਿਸ਼ਕਾਮ ਸੇਵਾ ਜੀਵਨ ਦਾ ਜ਼ਰੂਰੀ ਹਿੱਸਾ ਹੋਵੇ ॥
    ਕਾਰਜਕਾਲ: ੨ ਸਾਲ ਹੋਵੇ ਅਤੇ ਉਸ ਦੇ ਕੰਮ ਦੇ ਅਧਾਰ ’ਤੇ ਇੱਕ ਤੋਂ ਵੱਧ ਵਾਰ ਨਿਯੁਕਤ ਕੀਤਾ ਜਾ ਸਕਦਾ ਹੈ। 75 ਸਾਲ ਦੀ ਉਮਰ ਪਾਰ ਕਰਨ ’ਤੇ ਜਥੇਦਾਰ ਦੀ ਸੇਵਾ ਮੁਕਤੀ ਕੀਤੀ ਜਾਵੇ।

    ਬ੍ਰਖਾਸਤਗੀ: ਸੇਵਾ ਦੌਰਾਨ ਜਥੇਦਾਰ ’ਤੇ ਗੁਰਮਤਿ ਵਿਰੋਧੀ ਗਤੀਵਿਧੀਆਂ ਜਾਂ ਚਾਲ ਚੱਲਨ ਦੇ ਗੰਭੀਰ ਦੋਸ਼ ਲੱਗ ਜਾਣ ਦੀ ਸੂਰਤ ਜਾਂ ਦਿਮਾਗੀ ਤਵਾਜ਼ਨ ਗੁਆ ਚੁੱਕਣ ਦੀ ਸੂਰਤ ’ਚ ਨਿਯੁਕਤੀਕਾਰ ਬੋਰਡ ਦੇ ਦੋ ਤਿਹਾਈ ਮੈਂਬਰਾਂ ਦੀ ਬਹੁ ਸੰਮਤੀ ਨਾਲ ਕਿਸੇ ਵੀ ਜਥੇਦਾਰ ਦੀ ਬ੍ਰਖਾਸਤਗੀ ਜਾਂ ਸੇਵਾ ਮੁਕਤੀ ਕੀਤੀ ਜਾ ਸਕਦੀ ਹੈ।

    ਕਾਰਜ ਵਿਧੀ: ਹੁਕਮਨਾਮਾ ਜਾਰੀ ਕਰਨ ਦਾ ਅਧਿਕਾਰ ਕੇਵਲ ਪੰਜ ਜਥੇਦਾਰਾਂ ਨੂੰ ਦੇ ਦਿੱਤਾ ਜਾਵੇ। ਜਦੋਂ ਵੀ ਕੋਈ ਪੰਥਕ ਮਸਲਾ ਆਵੇ ਤਾਂ ਪੰਜੇ ਜਥੇਦਾਰ ਆਪਸੀ ਸਲਾਹ ਪਿੱਛੋਂ ਦੇਸ਼ ਵਿਦੇਸ਼ ਦੀਆਂ ਸੁਮੱਚੀਆਂ ਸਿੱਖ ਜਥੇਬੰਦੀਆਂ ਅਤੇ ਪੰਥਕ ਵਿਦਵਾਨਾਂ ਦਾ ਨੁੰਮਾਇੰਦਾ ਇਕੱਠ ਸੱਦਣ ਜੋ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਅਤੇ ਸਿੱਖ ਇਤਿਹਾਸ ਦੀ ਰੌਸ਼ਨੀ ’ਚ ਫੈਸਲਾ ਕਰਨ। ਇਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਦੇ ਫੈਸਲੇ ਦਾ ਪੰਜ ਸਿੰਘ ਸਾਹਿਬਾਨ ਐਲਾਨ ਕਰਨ ਜੋ ਹਰ ਸਿੱਖ ਲਈ ਮੰਨਣਾ ਲਾਜ਼ਮੀ ਹੋਵੇ।
    ਕਾਰਜ ਖੇਤਰ:
    (ੳ) ਪੰਜ ਸਿੰਘ ਸਾਹਿਬਾਨ ਦਾ ਮੁੱਖ ਕਾਰਜ ਕੇਵਲ ਤੇ ਕੇਵਲ ਸਿੱਖਾਂ ਦੇ ਸਦੀਵੀ ਗੁਰੂ, ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੁ ਗਰੰਥ ਸਾਹਿਬ, ਦੀ ਸਿੱਖਿਆ ਦਾ ਪਰਚਾਰ ਕਰਨਾ ਤੇ ਕਰਵਾਉਣਾ ਹੈ । ਕਿਸੇ ਵੀ ਗੁਰਦੁਆਰੇ ਤੋਂ ਕਿਸੇ ਵੀ ਅੰਨ ਲਿਖਤ ਦਾ ਪਰਚਾਰ ਕਰਨਾ ਬੰਦ ਕਰਵਾਉਣਾ ਹੈ।
    (ਅ) ਦੂਸਰਾ ਮੁੱਖ ਕਾਰਜ ਪੰਥ ਨੂੰ ਸੇਧ ਦੇਣਾ ਹੈ। ਪੰਥ ਦੇ ਵਿਵਾਦਿਤ ਮੁਦਿਆਂ ਤੇ, ਸੀਮਿਤ ਸਮੇ ਵਿਚ, ਵਿਸ਼ੇ ਦੇ ਮਾਹਿਰ ਵਿਦਵਾਨਾ ਦੇ ਵਿਚਾਰ ਅਨੂਸਾਰ ਫੈਸਲੇ ਕਰਨਾ ਤੇ ਉਨ੍ਹਾ ਨੂੰ ਸਿੱਖ ਸੰਸਾਰ ਵਿਚ ਲਾਗੂ ਕਰਨਾ ਹੈ । ਸੀਮਿਤ ਸਮੇ ਵਿਚ ਪੰਥ ਨੂੰ ਦੁਵਿਧਾ ਵਿੱਚੋਂ ਕੱਢਣਾ ਤੇ ਇੱਕ ਲੜੀ ਵਿੱਚ ਪਰੋਈ ਰੱਖਣਾ ਹੈ ।
    (ੲ) ਵਿਸ਼ਵ ਭਰ ਵਿੱਚ ਸਿੱਖੀ ਹਿਤਾਂ ਤੇ ਪਹਿਰਾ ਦੇਣਾ । ਲੋੜ ਅਨੂਸਾਰ ਨੁਮਾਇੰਦਗੀ ਦਾ ਇੰਤਜ਼ਾਮ ਕਰਨਾ ਤੇ ਨਿਸ਼ਚੇ ਕਰ ਕੌਮ ਦੇ ਹੱਕਾਂ ਦੀ ਰਾਖੀ ਕਰਨਾ।

    S Sarbjit Singh Sacramento:

    ਨਿਯੁਕਤੀ ਵੇਲੇ ਘੱਟੋ-ਘੱਟ ਉਮਰ ਦੀ ਹੱਦ ਮਿਥੀ ਜਾਣੀ ਚਾਹੀਦੀ ਹੈ। ਜਿਵੇ, ਨਿਯੁਕ ਵੇਲੇ ਉਮਰ 50 ਜਾਂ 55 ਸਾਲ ਹੋਵੇ।

    Dr Kala Singh Canada:

    ਨਿਯੁਕਤੀ ਵੇਲੇ ਘੱਟੋ-ਘੱਟ ਉਮਰ ਦੀ ਹੱਦ ਮਿਥੀ ਜਾਣੀ ਚਾਹੀਦੀ ਹੈ। ਜਿਵੇ, ਨਿਯੁਕ ਵੇਲੇ ਉਮਰ 50 ਜਾਂ 55 ਸਾਲ ਹੋਵੇ।

    [19/4, 07:34] There should be one Jathedar from each continent. One each from India, Africa, Americas, Europe and Australia.
    [19/4, 07:44] Selected by Sikh Institutions from that continent

    S Kabal Singh

    ਪਿਛੋਕੜਃ ਅਮਿ੍ਰਤਧਾਰੀ ਸਿੱਖ ਹੋਵੇ। ਕਿਸੋ ਰਾਜਨੀਤਿਕ ਜਥੇਬੰਦੀ ਨਾਲ ਸਬੰਧਤ ਨ ਹੋਵੇ।

    ਨਿਯੁਕਤੀਃ ਪਰ ਬੋਰਡ ਵਿਚ ਕੋਈ ਰਾਜਨੀਤਕ ਜਾਂ ਰਾਜਨੀਤਕ ਜਥੇਬੰਦੀ ਨ ਹੋਵੇ।

    ਵਿਦਿਅਕ ਯੋਗਤਾਃ ਗੁਰਮੁਖੀ, ਪੰਜਾਬੀ ਵਿਚ ਨਿਪੁੰਨ ਹੋਵੇ।
    ਹਿੰਦੀ ਤੇ ਅੰਗਰੇਜ਼ੀ ਵੀ ਲਿਖਣ ਪੜਨ ਜਾਂਣਦਾ ਹੋਵੇ।
    ਕਿਸੇ ਮਜਬੂਨ ਵਿਚ ਕਾਲਜ ਜਾਂ ਯੂਨੀਵਰਸਿਟੀ ਤੋਂ ਡਿਗਰੀ (ਬੀ.ਏ. ਜਾਂ ਬੀ ਅੇਸ ਸੀ)।
    ਕਾਰਜਕਾਲਃ ੫ ਸਾਲ ਜਾਂ ੭੫ ਸਾਲ ਉਮਰ ਤੱਕ।

    Karnail Singh:

    ਨਿਯੁਕਤੀ:
    ਸ਼ਬਦ : “ਤਖਤਾਂ” ਨੂੰ ਸ਼ਬਦ ਤਖਤ ਚ ਤਬਦੀਲ ਕਰਨ ਬਾਰੇ:
    ੴ ਦਾ ਤਖਤ ਸਿਰਫ ਇਕ ਹੀ ਹੈ ਜਿਸਦਾ ਨਾਮ “ਅਕਾਲ ਤਖ਼ਤ ” ਸਹੀ ਹੈ। ਇਸਦੀਆਂ ਸ਼ਾਖਾਵਾਂ ਹਰ ਦੇਸ਼ ਵਿੱਚ ਹੋ ਸਕਦੀਆਂ ਹਨ। ਹਰ ਦੇਸ਼ ਜਾਂ ਸੂਬੇ ਚ ਇਕ ਹੀ ਸ਼ਾਖਾ ਹੋਵੇ ਪਰ ਉਸਦਾ ਨਾਮ ਵੱਖਰਾ ਤਖਤ ਨਾ ਹੋਵੇ ਉਦਾਹਰਣ ਲਈ ਤਖਤ- ਪਟਨਾ, ਨੰਦੇੜ, ਅਨੰਦਪੁਰ, ਤਲਵੰਡੀ ਸਾਬੋ ਨੂੰ ਬ੍ਰਾਂਚ ਆਫਿਸ ਅਕਾਲ ਤਖਤ ਬਣਾ ਦਿਤਾ ਜਾਵੇ। Code of Conduct ਮਰਿਆਦਾ ਇਕ ਹੀ ਹੋਵੇ, ਸਾਰੀਆਂ ਸ਼ਾਖਾਵਾਂ ਉਸਤੇ ਪਹਿਰਾ ਦੇਣ।
    ਰਿਟਾਇਰਮੈਂਟ: ਜਦ ਤਕ ਉਸਦਾ ਮਾਨਸਿਕ ਤੇ ਸਰੀਰਕ ਸੰਤੁਲਨ ਬਣਿਆ ਰਹੇ।
    ਬਾਕੀ ਨੁਕਤਿਆਂ ਦੀ ਡਿਟੇਲ ਚ ਈਮੇਲ ਮੈ ਪਰਸਨਲ ਤੌਰ ਤੇ 14/04/2025 ਨੂੰ ਭੇਜ ਚੁਕਾ ਹਾਂ, ਜੇਕਰ ਉਹਨਾ ਵਿਚੋਂ ਕੁਝ ਸਹਿਮਤੀ ਬਣੇ ਤਾਂ ਵਿਚਾਰ ਕਰ ਲੈਣਾ ਜੀ:
    Email sent to info@sgpc.net on the subject of Management of Akal Takht Sahib:
    ਸਤਿਕਾਰਯੋਗ ਪ੍ਰਧਾਨ ਐਸਜੀਪੀਸੀ ਅੰਮ੍ਰਿਤਸਰ,
    29.03.2025 ਦੀ ਖ਼ਬਰ ਰਾਹੀਂ ਤੁਹਾਡੀ ਅਪੀਲ ਦੇ ਹਵਾਲੇ ਨਾਲ:

    ਮੈਂ ਹੇਠ ਲਿਖੇ ਸੁਝਾਅ ਪੇਸ਼ ਕਰਦਾ ਹਾਂ:
    (ੳ) ਨਾਮਕਰਨ ਅਤੇ ਅਧਿਕਾਰ ਖੇਤਰ –
    ਅਕਾਲ ਤਖਤ ਕਿਸੇ ਇਮਾਰਤ ਦਾ ਨਾਮ ਨਹੀਂ। ਇਹ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਵਲੋਂ ਦਿੱਤੀ ਗਈ ਇਕ ਸੰਸਥਾ ਦਾ ਨਾਮ ਹੈ ਜਿਸ ਰਾਹੀਂ ੴ ਦੇ ਰੱਬੀ ਹੁਕਮਾਂ ਨੂੰ ਲਾਗੂ ਕਰਨ ਲਈ ਮਰਿਆਦਾ ਘੜਕੇ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਵਲੋਂ ਚਿਤਵਿਆ ਇਕ ਅਜਿਹਾ ਸਮਾਜ ਸਿਰਜਿਆ ਜਾ ਸਕੇ ਜਿੱਥੇ ਜਾਤ, ਰੰਗ, ਨਸਲ, ਲਿੰਗ ਦੇ ਭੇਦਭਾਵ ਬਗੈਰ ਮਨੱਖੀ ਬਰਾਬਰਤਾ ਤੇ ਅਜਾਦੀ, ਇਨਸਾਫ, ਆਲਮੀ-ਭਾਈਚਾਰਾ, ਤੇ ਸਰਬੱਤ ਦੇ ਭਲੇ ਦੀ ਕਾਮਨਾ ਨਾਲ ਹਰ ਮਨੁੱਖ ਅਨੰਦਮਈ ਜੀਵਨ ਜਿਉ ਸਕੇ।
    (੧) ਕਿਉਂਕਿ ੴ ਦਾ ਅਧਿਕਾਰ ਖੇਤਰ ਸਮੁੱਚਾ ਬ੍ਰਹਿਮੰਡ ਹੈ, ਅਕਾਲ ਤਖ਼ਤ ਦਾ ਅਧਿਕਾਰ ਖੇਤਰ ਵੀ ਪੂਰਾ ਸੰਸਾਰ ਹੈ।
    (੨) ਕਿਉਂਕਿ ੴ ਸਿਰਫ਼ ਇੱਕ ਹੈ, ਇਸ ਲਈ ਸਾਰੀ ਦੁਨੀਆਂ ਲਈ, ਅਕਾਲ ਦਾ ਸਿਰਫ਼ ਇੱਕ ਹੀ ਤਖ਼ਤ ਹੋਣਾ ਚਾਹੀਦਾ ਹੈ। ਹਰੇਕ ਦੇਸ਼ ਵਿੱਚ ਪ੍ਰਬੰਧਕੀ ਉਦੇਸ਼ਾਂ ਲਈ ਅਕਾਲ ਤਖ਼ਤ ਦੇ ਸ਼ਾਖਾ ਦਫ਼ਤਰ ਹੋ ਸਕਦੇ ਹਨ। ਤਖ਼ਤ ਵਜੋਂ, ਤਖਤ ਪਿਛੇਤਰ ਲੱਗੀਆਂ ਹੋਰ ਸਾਰੀਆਂ ਸੰਸਥਾਵਾਂ ਦਾ ਨਾਮ ਗੁਰਦੁਆਰਾ ਜਾਂ ਸੰਸਥਾ ਰੱਖਿਆ ਜਾ ਸਕਦਾ ਹੈ।
    (੩) ਅਕਾਲ ਤਖ਼ਤ ਦਾ ਮੁੱਖ ਦਫ਼ਤਰ ਦੁਨੀਆਂ ਵਿੱਚ ਕਿਤੇ ਵੀ ਹੋ ਸਕਦਾ ਹੈ। ਇਤਿਹਾਸ ਤੋਂ ਇਹ ਸਪੱਸ਼ਟ ਹੈ ਕਿ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬਾਨ ਨੇ ਆਪਣੇ ਠਹਿਰਾਅ ਦੇ ਵੱਖ-ਵੱਖ ਸਥਾਨਾਂ ਤੋਂ ਸੰਗਤ ਨੂੰ ਆਦੇਸ਼ ਜਾਰੀ ਕੀਤੇ। ਕਿਸੇ ਖਾਸ ਸਥਾਨ ਤੋਂ ਹਦਾਇਤਾਂ/ਆਦੇਸ਼/ਨਿਰਦੇਸ਼ ਜਾਰੀ ਕਰਨ ਦੀ ਲੋੜ ਨਹੀਂ ਹੈ।
    (ਅ) ਸੰਵਿਧਾਨ –
    ਸਾਡਾ ਸੰਵਿਧਾਨ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਹੈ ਜੋ ਕਿ ਸੰਪੂਰਨ ਗੁਰੂ ਹੈ। ਵਿਅਕਤੀਗਤ ਅਤੇ ਸਮਾਜਿਕ ਤੌਰ ‘ਤੇ ਅਨੰਦਮਈ ਜੀਵਨ ਕਿਵੇਂ ਜੀਣਾ ਹੈ, ਇਸ ਬਾਰੇ ਮਾਰਗਦਰਸ਼ਨ ਕਰਨ ਦੇ ਸਮਰੱਥ ਹੈ।
    ਦਸਵੇਂ ਪਾਤਸ਼ਾਹ, ਗੁਰੂ ਗੋਬਿੰਦ ਸਿੰਘ ਸਾਹਿਬ ਨੇ ਖਾਲਸਾ ਪੰਥ ਨੂੰ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਦੇ ਲੜ ਲਗਾਇਆ ਹੈ। ਖਾਲਸਾ-ਪੰਥ ਨੇ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਦੇ ਨਿਰਦੇਸ਼ਾਂ ਅਨੁਸਾਰ ਵਿਅਕਤੀਗਤ ਅਤੇ ਸਮਾਜਿਕ ਤੌਰ ‘ਤੇ ਸਮਾਜ ਵਿੱਚ ਰਹਿਣ ਲਈ ਰਹਿਤ ਮਰਿਆਦਾ ਬਣਾਉਣੀ ਹੈ। ਭਾਵੇਂ ਨਾਮ ਜਪੋ, ਕਿਰਤ ਕਰੋ ਅਤੇ ਵੰਡ ਛਕੋ ਦੇ ਤਿੰਨ ਸੁਨਹਿਰੀ ਨਿਰਦੇਸ਼ ਸਮਾਜ ਵਿੱਚ ਇੱਕ ਅਨੰਦਮਈ ਅਤੇ ਸਦਭਾਵਨਾਪੂਰਨ ਜੀਵਨ ਜਿਊਣ ਦੇ ਸਾਰੇ ਪਹਿਲੂਆਂ ਲਈ ਮਾਰਗਦਰਸ਼ਨ ਕਰਦੇ ਹਨ ਪਰ ਅਸੀਂ ਇਹਨਾਂ ਨਿਰਦੇਸ਼ਾਂ ਨੂੰ ਬਿਹਤਰ ਸਮਝਣ ਅਤੇ ਪ੍ਰਸ਼ਾਸਨ ਲਈ ਆਧੁਨਿਕ ਸਮੇਂ ਦੇ ਉਪ-ਸਮੂਹਾਂ ਵਿੱਚ ਹੋਰ ਵਧਾ ਸਕਦੇ ਹਾਂ।

    ਸਾਨੂੰ ਹਰੇਕ ਖੇਤਰ ਵਿੱਚ ਮਾਹਿਰਾਂ/ਵਿਦਵਾਨਾਂ ਦੀ ਲੋੜ ਹੈ ਜਿਨ੍ਹਾਂ ਨੂੰ
    ਗੁਰਮਤਿ ਤੋਂ ਇਲਾਵਾ ਆਪਣੇ ਖੇਤਰ ਦਾ ਗਿਆਨ ਹੋਵੇ। ਹੇਠ ਲਿਖੇ
    ਵਿਸ਼ੇਸ਼ ਸਮੂਹ ਪ੍ਰਸਤਾਵਿਤ ਹਨ:
    (1) ਚਰਿੱਤਰ ਨਿਰਮਾਣ/ਸ਼ਖਸੀਅਤ ਵਿਕਾਸ ਵਿਦਵਾਨ:
    ਗੁਰਮਤਿ ਦਾ ਡੂੰਘਾ ਗਿਆਨ ਰੱਖਣ ਵਾਲੇ ਵਿਦਵਾਨਾ ਦਾ ਗਰੁੱਪ ਜੋ ਅੰਦਰੂਨੀ ਅਤੇ ਬਾਹਰੀ ਸ਼ਖਸੀਅਤ ਕਿਵੇਂ ਵਿਕਸਤ ਕਰਨੀ ਹੈ, ਗੁਰਮਤਿ ਅਨੁਸਾਰ ਮਨ ਨੂੰ ਤਿਆਰ ਕਰਕੇ, ਭਾਵ, ਗੁਣਾਂ ਨੂੰ ਗ੍ਰਹਿਣ ਕਰਨਾ, ਅਵਗੁਣਾਂ ਨੂੰ ਸਮਝਣਾ, ੴ ਨਾਲ ਇਕਮਿਕਤਾ ਵੱਲ ਲੈ ਜਾਣਾ ਅਤੇ ਸਮਾਜ ਵਿੱਚ ਅਨੰਦਮਈ ਜੀਵਨ ਜਿਊਣ ਦੀ ਕਲਾ ਸਿੱਖਣ ਬਾਰੇ, ਸਰਲ ਬੋਲੀ ਵਿੱਚ ਵਿਆਖਿਆ ਤਿਆਰ ਕਰਨ ਲਈ।
    (2)) ਆਰਥਿਕ ਵਿਦਵਾਨ :
    ਉਨ੍ਹਾਂ ਵਿਦਵਾਨਾਂ ਲਈ ਜੋ ਗੁਰਮਤਿ ਦੀਆਂ ਸਿੱਖਿਆਵਾਂ, ਸਮਾਜ ਵਿੱਚ ਬਰਾਬਰੀ, ਭਾਵ ਸਮਾਜ ਦੇ ਕਮਜ਼ੋਰ ਵਰਗਾਂ ਨੂੰ ਕਿਵੇਂ ਉੱਚਾ ਚੁੱਕਣਾ ਹੈ, ਦੇ ਆਧਾਰ ‘ਤੇ ਭਾਈਚਾਰੇ ਲਈ ਇੱਕ ਆਰਥਿਕ ਪ੍ਰਣਾਲੀ ਵਿਕਸਤ ਕਰਨ। ਇਸ ਲਈ ਬੈਂਕਿੰਗ, ਬੀਮਾ, ਸਹਿਕਾਰੀ ਅਤੇ ਸਵੈ-ਸਹਾਇਤਾ ਸਮੂਹਾਂ ਦੇ ਮਾਹਿਰਾਂ ਨੂੰ ਸੱਦਾ ਦਿੱਤਾ ਜਾਵੇ। ਇਸ ਗਰੁੱਪ ਦਾ ਮਿਸ਼ਨ ਸਿੱਖ ਭਾਈਚਾਰੇ ਲਈ ਇੱਕ ਰੁਜ਼ਗਾਰ ਪੈਦਾ ਕਰਨ ਵਾਲੀ ਪ੍ਰਣਾਲੀ ਬਣਾਉਣਾ ਹੋਵੇਗਾ:
    (1) ਬੈਂਕਿੰਗ,
    (2) ਬੀਮਾ
    (3) ਪੇਂਡੂ ਵਿੱਤੀ ਪ੍ਰਣਾਲੀ
    (4) ਦਸਵੰਧ ਦੀ ਭਾਈਚਾਰੇ ਵਾਸਤੇ ਸਰਬੋਤਮ ਵਰਤੋਂ।
    (5) ਸਮੁੱਚੇ ਸਿੱਖ ਭਾਈਚਾਰੇ ਦਾ ਗਲੋਬਲ ਡੇਟਾਬੇਸ ਬਣਾਉਣ ਲਈ ਭਾਵ ਆਰਥਿਕ ਤੌਰ ‘ਤੇ ਕਮਜ਼ੋਰ ਸਿੱਖ ਪਰਿਵਾਰਾਂ ਦੀ ਪਛਾਣ ਕਰਕੇ ਆਮਦਨ ਪੈਦਾ ਕਰਨ ਵਾਲੇ ਸਾਧਨ ਪ੍ਰਾਪਤ ਕਰਨ ਵਿੱਚ ਮਦਦ ਕਰਨਾ।
    (3) ਰਾਜਨੀਤੀ ਵਿਗਿਆਨ ਵਿਦਵਾਨ:
    ਸਿੱਖਾਂ ਦੀ ਏਕਤਾ ਤੇ ਭਲਾਈ ਲਈ ਇੱਕ ਰਾਜਨੀਤਿਕ ਪ੍ਰਣਾਲੀ ਵਿਕਸਤ ਕਰਨਾ।
    ਰਾਜਨੀਤਿਕ ਵਿਗਿਆਨ ਦੇ ਮਾਹਿਰਾਂ ਨੂੰ ਸੱਦਾ ਦਿੱਤਾ ਜਾਵੇ,
    (4) ਸਮਾਜਿਕ ਵਿਗਿਆਨ ਵਿਦਵਾਨ:
    ਸਮਾਜ ਵਿਗਿਆਨ ਵਿਸ਼ਿਆਂ ਵਿੱਚ ਮੁਹਾਰਤ ਰੱਖਣ ਵਾਲੇ ਵਿਦਵਾਨ,
    ਗੁਰਮਤਿ ਅਨੁਸਾਰ ਸਮਾਜ ਵਿੱਚ ਜਾਗਰੂਕਤਾ ਪੈਦਾ ਕਰਨ ਲਈ। ਖਾਸ ਕਰਕੇ ਸਮਾਜ ਵਿੱਚ ਜਾਤ, ਰੰਗ ਅਤੇ ਲਿੰਗ ਦੇ ਪ੍ਰਚਲਿਤ ਵਿਤਕਰੇ ਵਾਲੇ ਸਿਸਟਮ ਬਾਰੇ ਜਾਗਰੂਕਤਾ ਪੈਦਾ ਕਰਕੇ ਸਿੱਖੀ ਦੀ ਛਤਰ ਛਾਇਆ ਹੇਠ ਸਮਾਜ ਦੇ ਕਮਜ਼ੋਰ ਵਰਗਾਂ ਨੂੰ ਕਿਵੇਂ ਇੱਕਜੁੱਟ ਕਰਨਾ ਹੈ ਅਤੇ ਉੱਚਾ ਚੁੱਕਣਾ ਹੈ।
    (5) ਸਿਹਤ ਵਿਦਵਾਨ:
    ਸਿਹਤ ਮਾਹਿਰ ਖਾਸ ਕਰਕੇ ਮਨੋਵਿਗਿਆਨੀ ਜੋ ਸਮਾਜ ਨੂੰ ਇੱਕ ਖੁਸ਼ਹਾਲ ਜੀਵਨ ਜਿਊਣ ਲਈ ਸਿਹਤ ਪਹਿਲੂਆਂ ਬਾਰੇ ਸਿੱਖਿਅਤ ਕਰਦੇ ਹਨ। ਮਨ ਦੀ ਸਥਿਤੀ, ਕਸਰਤ, ਖੁਰਾਕ ਅਤੇ ਸਰੀਰ ਦੀ ਸਿਹਤ ਵਿਚਕਾਰ ਸਬੰਧ ਨੂੰ ਸਮਝਣ ਲਈ,
    (6) ਸਿੱਖਿਆ ਵਿਦਵਾਨ:
    ਮਾਪਿਆਂ ਲਈ ਆਪਣੇ ਬੱਚਿਆਂ ਦੇ ਵੱਖ-ਵੱਖ ਉਮਰ ਸਮੂਹਾਂ ਨੂੰ ਗੁਰਮਤਿ ਅਨੁਸਾਰ ਸਿਖਾਉਣ ਅਤੇ ਮਾਰਗਦਰਸ਼ਨ ਕਰਨ ਲਈ ਸਿਲੇਬਸ ਤਿਆਰ ਕਰਨ ਲਈ, ਜਿਵੇਂ ਕਿ ਗੁਰਬਾਣੀ ਅਤੇ ਸਿੱਖ ਇਤਿਹਾਸ। ਇਸਦੇ ਨਾਲ ਹੀ ਕਿੱਤਾਮੁਖੀ ਵਿੱਦਿਆ ਦਾ ਮਾਰਗ ਦਰਸ਼ਨ ਕਰਨ।
    (7) ਪ੍ਰਚਾਰ ਤੇ ਪ੍ਰਸਾਰ ਸੇਵਾਵਾਂ:
    ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਵਿੱਚ ਗੁਰਬਾਣੀ ‘ਤੇ ਆਧਾਰਿਤ ਸਮੱਗਰੀ ਤਿਆਰ ਕਰਨ ਅਤੇ ਹੋਰ ਸਮੂਹਾਂ ਨਾਲ ਮਿਲ ਕੇ ਸਿੱਖੀ ਕਦਰਾਂ-ਕੀਮਤਾਂ ਨੂੰ ਫੈਲਾਉਣ ਲਈ ਅਤੇ ਸਿੱਖ ਇਤਿਹਾਸ ਨੂੰ ਸਹੀ ਕਰਨ ਲਈ। ਰਾਗੀ, ਢਾਡੀ, ਕਵੀ, ਕਵੀਸ਼ਰ ਗਾਇਕ, ਨਾਟਕ ਕਲਾਕਾਰ, ਆਡੀਓ/ਵੀਡੀਓ ਸਿਰਜਣਹਾਰ ਅਤੇ ਸਿੱਖੀ ਮੁੱਲਾਂ ਨੂੰ ਸਮਰਪਿਤ ਹੋਰ ਕਲਾਕਾਰਾਂ ਨੂੰ ਸੱਦਾ ਦਿੱਤਾ ਜਾਵੇ। ਵਿਸਥਾਰ ਸੇਵਾਵਾਂ ਲਈ ਭਾਈਚਾਰੇ ਦੇ ਆਪਣੇ ਸਰਵਰ ਅਤੇ ਐਪਸ ਵਿਕਸਤ ਕਰਨ ਲਈ ਤਕਨੀਕੀ ਟੀਮ ਦਾ ਗਠਨ।
    ਸਮਾਜ ਦੀ ਲੋੜ ਅਨੁਸਾਰ ਵਿਦਵਾਨਾਂ ਦੇ ਹੋਰ ਸਮੂਹ ਬਣਾਏ ਜਾ ਸਕਦੇ ਹਨ।
    ਵਿਸ਼ਵ ਪੱਧਰ ‘ਤੇ ਚੁਣੇ ਗਏ ਇਨ੍ਹਾਂ ਸਾਰੇ ਵਿਦਵਾਨਾਂ ਦੇ ਸਮੂਹਾਂ ਨੂੰ ਸਿੱਖ ਰਹਿਤ ਮਰਿਆਦਾ ਨੂੰ ਸਮੇਂ ਦੇ ਹਾਣੀ ਕਰਨ ਲਈ ਆਪਣੇ ਸੁਝਾਅ ਦੇਣ ਲਈ ਕਿਹਾ ਜਾਣਾ ਚਾਹੀਦਾ ਹੈ। ਕੁਝ ਸੰਸਥਾਵਾਂ ਪਹਿਲਾਂ ਹੀ ਇਨ੍ਹਾਂ ਲੀਹਾਂ ‘ਤੇ ਕੰਮ ਕਰ ਰਹੀਆਂ ਹਨ। ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੂੰ ਸਾਂਝੇ ਯਤਨਾਂ ਰਾਹੀਂ ਇਸ ਕਾਰਜ ਨੂੰ ਪੂਰਾ ਕਰਨ ਲਈ ਕਿਹਾ ਜਾ ਸਕਦਾ ਹੈ।
    ਕਮਿਊਨਿਟੀ ਦੇ ਸਾਹਮਣੇ ਦਰਪੇਸ਼ ਕੋਈ ਵੀ ਨਵਾਂ ਮੁੱਦਾ ਜਾਂ ਪਿਛਲੇ ਮੁੱਦੇ ਅੰਤਿਮ ਹੱਲ ਲਈ ਮਾਹਰ ਸਿੱਖਾਂ ਦੇ ਇਨ੍ਹਾਂ ਸਮੂਹਾਂ ਨੂੰ ਦਿੱਤੇ ਜਾਣ। ਸਾਰੇ ਮਾਹਰ ਵਿਦਵਾਨ ਆਪਣੇ ਵਿੱਚੋਂ ਇੱਕ ਵਿਅਕਤੀ ਨੂੰ ਜਥੇਦਾਰ ਵਜੋਂ ਚੁਣ ਸਕਦੇ ਹਨ, ਜੋ ਅੰਤਿਮ ਸਿੱਟੇ ‘ਤੇ ਪਹੁੰਚ ਜਾਣ ਤੇ ਐਲਾਨ ਕਰੇ। ਇਸ ਅਹੁਦੇ ਨੂੰ ਐਲਾਨ ਤੋਂ ਬਾਅਦ ਭੰਗ ਕਰ ਦਿੱਤਾ ਜਾਵੇ। ਕੋਈ ਵੀ ਸੋਧ ਜਾਂ ਨਵਾਂ ਮੁੱਦਾ ਦੋਬਾਰਾ ਮਾਹਰ-ਕਮੇਟੀਆਂ ਰਾਹੀਂ ਹੀ ਵਿਚਾਰਿਆ ਜਾਵੇ।
    (ੲ) ਤਕਨਾਲੋਜੀ ਦੀ ਵਰਤੋਂ ਵਰਚੁਅਲ ਮੀਟਿੰਗਾਂ ਕਰਨ ਲਈ ਕੀਤੀ ਜਾ ਸਕਦੀ ਹੈ।ਅੱਜ ਦੇ ਸਮੇਂ ਵਿੱਚ ਵਿਚਾਰ ਕਰਨ ਅਤੇ ਮਾਹਿਰਾਂ ਦੇ ਵੱਖ-ਵੱਖ ਸਮੂਹ ਬਣਾਉਣ ਲਈ ਅਸਲ ਮੀਟਿੰਗਾਂ ਕਰਨਾ ਜ਼ਰੂਰੀ ਨਹੀਂ ਹੈ। ਤਕਨਾਲੋਜੀ ਦੀ ਵਰਤੋਂ ਵਰਚੁਅਲ ਇਕੱਤਰਤਾ ਕਰਨ ਲਈ ਕੀਤੀ ਜਾ ਸਕਦੀ ਹੈ। ਅਪਰਾਧਾਂ ਤੋਂ ਬਚਾਉਣ ਲਈ ਭਾਈਚਾਰੇ ਦੇ ਆਪਣੇ ਸਰਵਰ ਅਤੇ ਐਪਸ ਬਣਾਏ ਜਾਣ।
    (ਸ) ਲੋੜੀਂਦੇ ਵਿੱਤੀ ਸਰੋਤ:
    ਇਸ ਪ੍ਰੋਜੈਕਟ ਦੀ ਸ਼ੁਰੂਆਤ, ਕੰਮਕਾਜ ਤੇ ਨਿਰੰਤਰਤਾ ਲਈ ਲੋੜੀਂਦੀ ਵਿੱਤੀ ਲੋੜ ਲਈ ਦੁਨੀਆ ਭਰ ਦੇ ਸਿੱਖਾਂ ਨੂੰ ਆਪਣਾ ਦਸਵੰਧ ਦੇਣ ਲਈ ਬੇਨਤੀ ਕੀਤੀ ਜਾਵੇ।
    ਉਮੀਦ ਹੈ ਕਿ ਸ਼੍ਰੋਮਣੀ ਕਮੇਟੀ ਅੰਮ੍ਰਿਤਸਰ ਦੇ ਪ੍ਰਧਾਨ ਇਨ੍ਹਾਂ ਸੁਝਾਵਾਂ ‘ਤੇ ਵਿਚਾਰ ਕਰਨ ਲਈ ਇੱਕ ਵਿਸ਼ੇਸ਼ ਮੀਟਿੰਗ ਬੁਲਾਉਣਗੇ ਤਾਂਕਿ :
    ਇਕਾ ਬਾਣੀ ਇਕੁ ਗੁਰੁ ਇਕੋ ਸਬਦੁ ਵੀਚਾਰਿ ॥
    ਅਨੁਸਾਰ ਸਾਰੇ ਸਿੱਖ ਭਾਈਚਾਰੇ ਨੂੰ ਇਕ ਗ੍ਰੰਥ, ਇਕ ਪੰਥ, ਇਕ ਰਹਿਤ ਮਰਿਆਦਾ, ਇਕ ਕੈਲੰਡਰ ਰਾਹੀਂ ਇਕ ਸੂਤਰ ਚ ਪਿਰੋਇਆ ਜਾ ਸਕੇ।
    ਆਦਰ ਸਹਿਤ,
    ਕਰਨੈਲ ਸਿੰਘ 14.04.2025
    ਨੋਟ:
    ਮੇਰੇ ਉਪਰੋਕਤ ਸੁਝਾਅ ਹੇਠਾਂ ਦਿੱਤੇ ਅਨੁਸਾਰ ਗੁਰਮਤਿ ‘ਤੇ ਅਧਾਰਤ ਹਨ:
    ਸਾਡੇ ਮਹਾਨ ਗੁਰੂ ਦਾ ਦਰਸ਼ਨ, ਅਰਥਾਤ, ਸ਼ਬਦ-ਗੁਰੂ (ਗਿਆਨ):
    ਸਾਡਾ ਸਾਰਿਆਂ ਦਾ ਪੱਕਾ ਵਿਸ਼ਵਾਸ ਹੈ ਕਿ ਸਾਡਾ ਗੁਰੂ ਸੰਪੂਰਨ ਹੈ। ਸਾਨੂੰ ਇਸ ਸਮਾਜ ਵਿੱਚ ਅਨੰਦਮਈ ਜੀਵਨ ਬਤੀਤ ਕਰਦੇ ਹੋਏ ੴ (ਉਸ ਦੀ ਰਚਨਾ ਵਿੱਚ ਵਿਆਪਕ) ਨਾਲ ਇਕਮਿੱਕ ਹੋਣ ਦੀ ਸਿੱਖਿਆ ਦਿੱਤੀ ਗਈ। (srigranth.org 522)
    ਨਾਨਕ ਸਤਿਗੁਰਿ ਭੇਟਿਐ ਅੰਤ ਹੋਵੈ ਜੁਗਤਿ ॥
    ਹਸੰਦਿਆ ਖਿਲੰਦਿਆ ਪੈਨੰਦਿਆ ਖਾਵੰਦਿਆ ਵਿੱਚ ਹੋਵੈ ਮੁਕਤਿ ॥
    ਮਹਾਨ ਗੁਰੂਆਂ ਨੇ ਇਸ ਸਮਾਜ ਵਿੱਚ ਅਨੰਦਮਈ ਜੀਵਨ ਜਿਊਣ ਦਾ ਮਾਰਗ ਦਿਖਾਇਆ ਹੈ।
    ਸਾਡੇ ਗੁਰੂ ਦਾ ਦਰਸ਼ਨ ਹੈ ਕਿ:
    ਵਿਅਕਤੀਗਤ ਤੌਰ ‘ਤੇ:
    ਗੁਰੂ ਦੀ ਕਿਰਪਾ ਨਾਲ, ਮੈਂ ਵਿਕਾਰਾਂ ਨੂੰ ਸਮਝ ਕੇ, ਰੱਬੀ ਗੁਣਾਂ ਨੂੰ ਆਪਣੇ ਅੰਦਰ ਸਮਾ ਕੇ ਇੱਕ ਸਚਿਆਰ ਮਨੁੱਖ ਬਣਨਾ ਹੈ ਅਤੇ ੴ ਨਾਲ ਇਕਮਿੱਕਤਾ ਪ੍ਰਾਪਤ ਕਰਕੇ ਅਨੰਦਮਈ ਜੀਵਨ ਬਤੀਤ ਕਰਨ ਦੀ ਕਲਾ ਸਿੱਖਣੀ ਹੈ।
    ਸਮਾਜਿਕ ਤੌਰ ‘ਤੇ:
    ਗੁਰਮਤ ਅਨੁਸਾਰ, ਮੈਨੂੰ ਜਨਮ ਤੋਂ ਸਮਾਨਤਾ ਅਤੇ ਆਜ਼ਾਦੀ, ਨਿਆਂ, ਆਲਮੀ ਭਾਈਚਾਰਾ ਅਤੇ ਸਰਬੱਤ ਦੇ ਭਲੇ ਲਈ ਕੰਮ ਕਰਨਾ ਹੈ ਤਾਂ ਜੋ ਸਾਰੀ ਮਨੁੱਖਤਾ ੴ ਦੀਆਂ ਬਖਸ਼ਿਸ਼ਾਂ ਦਾ ਆਨੰਦ ਮਾਣ ਸਕੇ।
    ਸ਼ਬਦਾਵਲੀ ਅਤੇ ਪਰਿਭਾਸ਼ਾਵਾਂ:
    (1) ਸਚਿਆਰ ਮਨੁੱਖ:
    ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਵਿੱਚ ਦੋ ਤਰ੍ਹਾਂ ਦੇ ਮਨੁੱਖਾਂ ਦਾ ਵਰਣਨ ਹੈ। ਜੋ ਲੋਕ ਉਪਰੋਕਤ ਗੁਰੂ ਦੇ ਦ੍ਰਿਸ਼ਟੀਕੋਣ ਅਨੁਸਾਰ ਆਪਣਾ ਜੀਵਨ ਬਤੀਤ ਕਰਦੇ ਹਨ ਉਹ ਸਚਿਆਰ ਵਿਅਕਤੀ ਹਨ, ਅਤੇ ਜੋ ਗੁਰੂ ਦੇ ਦ੍ਰਿਸ਼ਟੀਕੋਣ ਦੀ ਪਾਲਣਾ ਨਹੀਂ ਕਰਦੇ ਉਹ ਕੁੜਿਆਰ ਹਨ।
    * ਸੱਚਿਆਰ ਵਿਅਕਤੀ ਪੁਨਰ-ਜਨਮ ਦੀ ਪ੍ਰਾਚੀਨ ਵਿਚਾਰਧਾਰਾ ਨੂੰ ਰੱਦ ਕਰਦੇ ਹਨ (ਵਰਣ ਆਸ਼ਰਮ ਧਰਮ,” ਭਾਵ, ਮੌਤ ਤੋਂ ਬਾਅਦ ਦਾ ਜੀਵਨ, ਸਵਰਗ ਜਾਂ ਨਰਕ ਸਿਧਾਂਤ ਨਹੀਂ ਮੰਨਦੇ) ਅਤੇ ਇਸ ਮਨੁੱਖੀ ਜੀਵਨ ਵਿੱਚ ੴ ਨਾਲ ਇਕਮਿੱਕ ਹੋਣਾ ਚਾਹੁੰਦੇ ਹਨ। (srigranth.org 840)
    ਸਤਿਗੁਰ ਕੈ ਜਨਮੇ ਗਵਨੁ ਮਿਟਾਇਆ ॥
    ਅਨਹਤਿ ਰਾਤੇ ਇਹੁ ਮਨੁ ਲਾਇਆ ॥
    * ਗੁਰਮਤਿ ਅਨੁਸਾਰ ਸਚਿਆਰ ਵਿਅਕਤੀ ਨਾ ਤਾਂ ਕਿਸੇ ਤੋਂ ਡਰਦੇ ਹਨ ਅਤੇ ਨਾ ਹੀ ਕਿਸੇ ਨੂੰ ਡਰਾਉਂਦੇ ਹਨ। ਦਹਿਸ਼ਤ ਨਹੀਂ ਫੈਲਾਉਂਦੇ ਪਰ ਜ਼ਾਲਮਾਂ ਅਤੇ ਵਿਕਾਰਾਂ ਤੋਂ ਸਵੈ-ਰੱਖਿਆ ਲਈ ਸਦਾ ਤਿਆਰ ਰਹਿੰਦੇ ਹਨ। ਅੱਤੰਕ ਫੈਲਾਉਣ ਵਾਲਾ ਵਿਅਕਤੀ ਸਚਿਆਰ (ਗੁਰਮੁਖ) ਨਹੀਂ ਹੈ।
    (srigranth.org 1427)
    ਭੈ ਕਾਹੂ ਕਉ ਦੇਤ ਨਹਿਂ ਭੈ ਮਾਨਤ ਆਨ ॥
    ਕਹੁ ਨਾਨਕ ਸੁਨਿ ਰੇ ਮਨ ਗਿਆਨੀ ਤਾਹਿ ਬਖਾਨਿ ॥
    (2) ਜਨਮ ਦੁਆਰਾ ਬਰਾਬਰੀ ਅਤੇ ਆਜ਼ਾਦੀ –
    ਕੋਈ ਵੀ ਵਿਅਕਤੀ ਅਖੌਤੀ ਜਾਤ, ਰੰਗ ਅਤੇ ਲਿੰਗ ਦੇ ਕਾਰਨ ਦੂਜਿਆਂ ਦਾ ਗੁਲਾਮ ਨਹੀਂ ਹੈ। ਸਾਰੇ ਜਨਮ ਤੋਂ ਬਰਾਬਰ ਅਤੇ ਆਜ਼ਾਦ ਹਨ। ਜਾਤ, ਨਸਲ, ਰੰਗ, ਲਿੰਗ ਆਧਾਰਿਤ ਭੇਦਭਾਵ ਨਹੀਂ ਹੋਣਾ ਚਾਹੀਦਾ। ਕੋਈ ਵੀ ਜਾਤ, ਰੰਗ, ਨਸਲ ਜਾਂ ਲਿੰਗ ਦੇ ਆਧਾਰ ‘ਤੇ ਦੂਜਿਆਂ ਦਾ ਗੁਲਾਮ ਨਹੀਂ ਹੈ।
    (srigranth.org 522)
    ਏਕੁ ਪਿਤਾ ਏਕਸ ਕੇ ਹਮ ਬਾਰਿਕ ਤੂ ਮੇਰਾ ਗੁਰ ਹਾਈ ॥
    ਸੁਣਿ ਮੀਤਾ ਜੀਉ ਹਮਾਰਾ ਬਲਿ ਬਲਿ ਜਾਸੀ ਹਰਿ ਦਰਸਨੁ ਦੇਹੁ ਦਿਖਾਈ ॥੧॥
    ਸੁਣਿ ਮੀਤਾ ਧੂਰੀ ਕਉ ਬਲਿ ਜਾਈ ॥ ਇਹੁ ਮਨੁ ਤੇਰਾ ਭਾਈ ॥ ਰਹਾਉ ॥
    (3) ਨਿਆਂ
    ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਦਾ ਹੁਕਮ ਹੈ ਕਿ ਮੈਂ ਆਪਣੀ ਕਮਾਈ ਵਿਚੋਂ ਕੁਝ ਹਿੱਸਾ ਲੋੜਵੰਦ ਨੂੰ ਦੇਕੇ ਉਸਦੇ ਕਮਾਈ ਕਰਨ ਦੇ ਸਾਧਨ ਬਣਾਉਣ ਚ ਮਦਦ ਕਰਾਂ।
    (srigranth.org 1246)
    ਗੁਰੁ ਪੀਰੁ ਸਦਾਏ ਮੰਗਣ ਜਾਇ ॥ ਤਾ ਕੈ ਮੂਲਿ ਨ ਲਗੀਐ ਪਾਇ ॥
    ਘਾਲਿ ਖਾਇ ਕਿਛੁ ਹਥਹੁ ਦੇਇ ॥ ਨਾਨਕ ਰਾਹੁ ਪਛਾਣਹਿ ਸੇਇ ॥੧॥
    (4) ਸਰਬ ਸਾਂਝੀਵਾਲਤਾ
    (srigranth.org 87)
    ਸਭੁ ਕੋ ਆਸੈ ਤੇਰੀ ਬੈਠਾ ॥ ਘਟ ਘਟ ਅੰਤਰਿ ਤੂੰਹੈ ਵੁਠਾ ॥
    ਸਭੇ ਸਾਝੀਵਾਲ ਸਦਾਇਨਿ ਤੂੰ ਕਿਸੈ ਨ ਦਿਸਹਿ ਬਾਹਰਾ ਜੀਉ ॥੩॥
    (5) ਸਰਬੱਤ ਦਾ ਭਲਾ।
    (srigranth.org 302)
    ਸਤਿਗੁਰੁ ਸਭਨਾ ਦਾ ਭਲਾ ਮਨਾਇਦਾ ਤਿਸ ਦਾ ਬੁਰਾ ਕਿਉ ਹੋਇ ॥
    ਸਤਿਗੁਰ ਨੋ ਜੇਹਾ ਕੋ ਇਛਦਾ ਤੇਹਾ ਫਲੁ ਪਾਏ ਕੋਇ ॥
    ਨਾਨਕ ਕਰਤਾ ਸਭੁ ਕਿਛੁ ਜਾਣਦਾ ਜਿਦੂ ਕਿਛੁ ਗੁਝਾ ਨ ਹੋਇ ॥੨॥
    English:

    Respected President SGPC Amritsar,
    With reference to your appeal via news dated 29.03.2025 : https://sgpc.net/sgpc-seeks-suggestions-from-panth-on-forming-rules-for-appointment-and-retirement-of-jathedar-of-sri-akal-takht-sahib/
    I submit the following suggestions:

    (A) Nomenclature and jurisdiction –

    Akal Takht is not the name of any building. It is the name of an institution given by Guru Sahib through which rules and regulations i.e Code of Conduct (Maryada) can be formulated to implement the commands of ੴ and a society envisioned by Guru Sahib can be created where every human being can live a blissful life with human equality and freedom, equity, universal humanhood, and the desire for the welfare of all without discrimination based on caste, color, race, or gender.
    (1) As the jurisdiction of ੴ is the entire universe, the jurisdiction of Akal Takht is universal, i.e., entire globe.
    (2) As there is only one Onkar, there MUST be only ONE Takht of Akal, i.e., AKAL TAKHT for the entire globe. Each country can have a branch office of Akal Takht for administrative purposes. All other institutions named with suffixes as Takht be renamed as Gurdwara or institution accordingly.
    (3) Head office of Akal Takht can be anywhere in the globe. From history, it is evident that Guru Sahibs issued orders to the Sangat from various places of their stay. It is not necessary to issue instructions/orders/directives from any specific place.
    (B) Constitution –
    Our Constitution is Guru Granth Sahib, which is perfect Guru. It is competent to guide us on how to live a blissful life individually as well as socially.
    Our thenth Patshah, Guru Gobind Singh Sahib, has directed Khalsa Panth to follow Guru Granth Sahib. It is Khalsa-panth to form a code of conduct as per the directives of Guru Granth Sahib for living individually as well as socially in society. Though three golden directives of Naam Japo, Kirat Karo and Vand Shako cover all aspects for living a blissful and harmonious life in the society but we can further expand these directives into modern day’s sub-groups for better understanding and administration.
    we need experts/scholars specialists in each field who
    have knowledge of their field besides Gurmat. Following
    specialist groups are proposed :

    (1) Character Building/ Personality Development Scholars :
    For experts having deep knowledge of Gurmat to develop
    model for: How to develop internal and external personality
    by grooming Mann as per Gurmat, i.e., assimilating virtues,
    understanding the vices, leading to oneness with ੴ and learning the art of living a blissful life in society.

    (2)) Economic Scholars :
    For scholars who are to develop an economic system for community based on the teachings of Gurmat, equity in the society, i.e., how to uplift weaker sections of society.
    Specialists of banking, insurance, co-operative, and self-help groups be invited. The mission will be to create an employment genrating system for community :
    (1) banking,
    (2) insurance
    (3) Rural financial system
    (4) optimum use of Daswand of community.
    (5) For creating a global database of the entire Sikh community, i.e., to identify economically weaker Sikh families for their help to acquire income generating assets.

    (3) Political Science Scholars :
    To develop a political system for unity of Sikhs. Scholars
    specialists in political science be invited,

    (4) Social sciences Scholars :
    Scholars having specialization in social sciences subjects,
    for creating awareness in society as per Gurmat. Especially
    how to unite and uplift weaker sections of society under the umbrella of sikhi by creating awareness about the prevailing discriminatory system of caste, colour, and gender in society.

    (5) Health Scholars :
    Health specialists, especially psychologists, psychiatrists for educating the masses about health aspects for living a blissful life. To understand the relationship between state of mind, exercise, and body health,

    (6) Education scholars:
    For creating a syllabus for parents to teach and guide different age groups of their children as per Gurmat, i.e., Gurbani and Sikh history.

    (7) Extension Services:
    To create the contents based on Gurbani in Guru Granth Sahib and correct history for spreading sikhi values in laison with other groups. Ragi, dhadhi, poets, kavishars singers, drama artists, audio/video creators, and other artists devoted to sikhi values be invited. Technical team to develop community’s own servers and apps for extension services.
    More groups of scholars as per need of the community can be constituted.
    All these groups of scholars selected globally should be asked to submit their suggestion for upgrading Sikh Code of conduct. Some institutions are already working on these lines. They can be asked to accomplish this task through joint efforts.
    Any new issue or past issues pending before the community be given to these groups of specialist Sikhs for final resolution. All the specialist scholars may select one person among themselves to be Jathedar to announce the final conclusion arrived at. This post of Jathedar should be dissolved after the announcement.

    (C) Technology can be used to have virtual meetings.
    In today’s time, it is not necessary to have real meetings to discuss and form various groups of specialists. Community can have its own servers and apps to safeguard from cyber crimes.
    (D) Resources needed:
    Sikhs from the entire globe be requested to contribute their Daswandh for initiation and accomplishment of this project.
    Hope the president of SGPC Amritsar will consider and convene a special meeting of house to discuss these suggestions to enable the community to have consensus on one granth, one panth, one code of conduct and Calendar as per the Guru’s directive :
    ਇਕਾ ਬਾਣੀ ਇਕੁ ਗੁਰੁ ਇਕੋ ਸਬਦੁ ਵੀਚਾਰਿ ॥
    With regards,
    Karnail Singh 14.04.2025
    Notes:
    My above-mentioned sugestions are based on Gurmat as given below:
    Vision of our great Guru, i.e., Shabad-Guru (the wisdom):
    We all have firm belief that our Guru is perfect. We are taught to have oneness with ੴ (pervading in His creation) while living a blissful life in this society. (srigranth.org 522)
    ਨਾਨਕ ਸਤਿਗੁਰਿ ਭੇਟਿਐ ਪੂਰੀ ਹੋਵੈ ਜੁਗਤਿ ॥
    ਹਸੰਦਿਆ ਖੇਲੰਦਿਆ ਪੈਨੰਦਿਆ ਖਾਵੰਦਿਆ ਵਿਚੇ ਹੋਵੈ ਮੁਕਤਿ ॥੨॥
    The great gurus have shown the path to live a blissful life in this society.
    Vision of our Guru is:
    Individually :
    With the grace of Guru, I am to learn the art of living a blissful life by understanding the vices, assimilating the virtues in my inner personality leading to a Truthful Human being (ਸਚਿਆਰ/ਗੁਰਮੁੱਖ) and oneness with ੴ.
    Socially :
    According to Gurmat, I am to work for equality and freedom by birth, equity, universal humanhood, and the welfare of all so that entire humanity can enjoy the blessings of ੴ.
    Terminology and Definitions:
    (1) Truthful individuals –
    In Guru Granth Sahib there is a description of two types of human beings. Those who live their lives according to the above-mentioned Guru’s vision are Sachiyar/Gurmukh/ truthful individuals, and those who do not follow the Guru’s vision are Kuriyar/ Manmukh.
    * Truthful individuals reject the ancient ideology of reincarnation (varan ashram dharam,” i.e., life after death, heaven or hell theories, and wish to have oneness with ੴ, in this human life. (srigranth.org 840)
    ਸਤਿਗੁਰ ਕੈ ਜਨਮੇ ਗਵਨੁ ਮਿਟਾਇਆ ॥
    ਅਨਹਤਿ ਰਾਤੇ ਇਹੁ ਮਨੁ ਲਾਇਆ ॥
    * According to Gurmat, truthful individuals are neither afraid of anyone nor do they frighten anyone. Do not spread terror but remain ever prepared for self-defence from oppressors and vices. An individual practising terrorism is not a truthful individual (Gurmukh).
    (srigranth.org 1427)
    ਭੈ ਕਾਹੂ ਕਉ ਦੇਤ ਨਹਿ ਨਹਿ ਭੈ ਮਾਨਤ ਆਨ ॥
    ਕਹੁ ਨਾਨਕ ਸੁਨਿ ਰੇ ਮਨਾ ਗਿਆਨੀ ਤਾਹਿ ਬਖਾਨਿ ॥੧੬॥
    (2) Equality and freedom by birth –
    No individual is slave to others because of the so-called cast, colour, and gender. All are equal and free by birth. There must not be caste, race, colour, sex based discrimination. None is slave to others on the basis of caste, colour, race or gender.
    (srigranth.org 522)
    ਏਕੁ ਪਿਤਾ ਏਕਸ ਕੇ ਹਮ ਬਾਰਿਕ ਤੂ ਮੇਰਾ ਗੁਰ ਹਾਈ ॥
    ਸੁਣਿ ਮੀਤਾ ਜੀਉ ਹਮਾਰਾ ਬਲਿ ਬਲਿ ਜਾਸੀ ਹਰਿ ਦਰਸਨੁ ਦੇਹੁ ਦਿਖਾਈ ॥੧॥
    ਸੁਣਿ ਮੀਤਾ ਧੂਰੀ ਕਉ ਬਲਿ ਜਾਈ ॥ ਇਹੁ ਮਨੁ ਤੇਰਾ ਭਾਈ ॥ ਰਹਾਉ ॥
    (3) Equity
    Guru Sahib’s directive to share some part of my earnings
    (srigranth.org 1246)
    ਗੁਰੁ ਪੀਰੁ ਸਦਾਏ ਮੰਗਣ ਜਾਇ ॥ ਤਾ ਕੈ ਮੂਲਿ ਨ ਲਗੀਐ ਪਾਇ ॥
    ਘਾਲਿ ਖਾਇ ਕਿਛੁ ਹਥਹੁ ਦੇਇ ॥ ਨਾਨਕ ਰਾਹੁ ਪਛਾਣਹਿ ਸੇਇ ॥੧॥
    Gurmukhs must help the needy Gurmukhs with
    some part of their earnings so that the economic and
    educational gap in society is reduced.
    (4) Universal humanhood-
    (srigranth.org 87)
    ਸਭੁ ਕੋ ਆਸੈ ਤੇਰੀ ਬੈਠਾ ॥ ਘਟ ਘਟ ਅੰਤਰਿ ਤੂੰਹੈ ਵੁਠਾ ॥
    ਸਭੇ ਸਾਝੀਵਾਲ ਸਦਾਇਨਿ ਤੂੰ ਕਿਸੈ ਨ ਦਿਸਹਿ ਬਾਹਰਾ ਜੀਉ ॥੩॥
    (5) Welfare of all (Sarbat Da Bhalaaa)
    (Srigranth.org 302)
    ਸਤਿਗੁਰੁ ਸਭਨਾ ਦਾ ਭਲਾ ਮਨਾਇਦਾ ਤਿਸ ਦਾ ਬੁਰਾ ਕਿਉ ਹੋਇ ॥
    ਸਤਿਗੁਰ ਨੋ ਜੇਹਾ ਕੋ ਇਛਦਾ ਤੇਹਾ ਫਲੁ ਪਾਏ ਕੋਇ ॥
    ਨਾਨਕ ਕਰਤਾ ਸਭੁ ਕਿਛੁ ਜਾਣਦਾ ਜਿਦੂ ਕਿਛੁ ਗੁਝਾ ਨ ਹੋਇ ॥੨॥

     

     

    • Karnail Singh
Viewing 2 replies - 1 through 2 (of 2 total)
  • Replies
    Karnail Singh
    Participant
    IN
    [19/4, 14:23] Col Manmohan S In:

    ਬਾਕੀ ਚਾਰੋ ਤਖਤ ਸਿੱਖੀ ਦੇ ਦੋਖੀਆਂ ਦੇ ਕਬਜ਼ੇ ਹੇਠ ਹਨ ਵੋਟ 1:4 ਅਨੁਪਾਤ ਅਨੁਸਾਰ ਬਣੇਗੀ।
    [19/4, 14:26] Sikhi Col Manmohan S In: Akal Takhat should have a sectarial office with sub committees to study various issues by different specialist scholars.
    [19/4, 14:28] Sikhi Col Manmohan S In: Jathedars selection should be through a Test Paper of advanced level covering all subjects related to Sikh issues.

    • Karnail Singh
    Karnail Singh
    Participant
    IN
    Legal position about appoint of Jathedar of Akal Takht Sahib:

    The Sikh Gurdwaras Act, 1925 which established the Shiromani Gurdwara Parbandhak Committee (SGPC) to manage Sikh Gurdwaras, does not explicitly use the term “Jathedar” in its text. The Act primarily focuses on the administrative framework for Gurdwara management and the formation of the SGPC, without detailing specific religious or leadership designations like Jathedar, which is a traditional Sikh term for the head of a Takht or a leader of a Sikh group.

    Analysis of the Sikh Gurdwaras Act, 1925:Absence of “Jathedar”:

    A thorough review of the Sikh Gurdwaras Act, 1925, confirms that the term “Jathedar” is not mentioned anywhere in the Act. The Act does not address the specific roles or titles associated with the spiritual or temporal leadership of key Sikh institutions like the Akal Takht or other Takhts.The term “Jathedar” is a historical and traditional Sikh designation, often used for the head of the Akal Takht or other Takhts, and its usage predates the 1925 Act. However, the Act focuses on legal and administrative governance rather than codifying such traditional roles.

    Designation Mentioned for Gurdwara: Oversight:

    The Sikh Gurdwaras Act, 1925, uses the term “minister” to refer to individuals responsible for performing religious duties or overseeing Gurdwara functions.
    Specifically: Section 2(9) of the Act defines a “minister” as “a person to whom the sole or principal duty of performing religious worship in a Gurdwara is entrusted, whether such person is called a Granthi, Bhai, or by any other name.”This definition broadly covers individuals responsible for religious ceremonies, such as reciting the Guru Granth Sahib or conducting prayers, which aligns with the role of a Granthi in most Gurdwaras.For the management of Gurdwaras, the Act establishes “Committees” (local managing committees) under the SGPC’s.

    Section 85 provides for the formation of committees to manage individual Gurdwaras, with members elected or nominated as per the Act’s provisions.The committee is responsible for the overall administration of the Gurdwara, including appointing ministers (e.g., Granthis) and other staff.The Act also refers to “office-holders” in the context of Gurdwara management:Section 109 allows the committee of a Gurdwara to appoint office-holders, including ministers, to perform specific duties. These office-holders are under the committee’s control and can be suspended or dismissed by it.The term “office-holder” is broad and could encompass various roles, but it primarily refers to administrative or religious functionaries like Granthis, not a Jathedar.
    Implications for Akal Takht and Jathedar: For significant Gurdwaras like the Harmandir Sahib (Golden Temple) and the Akal Takht, the Act places their management directly under the SGPC (referred to as the “Board” in the Act) rather than a local committee:Section 85(2) specifies that the SGPC itself acts as the committee for managing the Golden Temple, Akal Takht, and other major Gurdwaras listed in the Act’s schedules.The SGPC, therefore, has the authority to appoint religious functionaries, including Granthis and other ministers, for these institutions.
    Conclusion:
    The Act does not mention “Jathedar,”  anywhere. It considers Akal Takht Sahib as a Gurdwara.  Therefore it’s managing board i.e  SGPC can appoint only “minister” i.e  a Granthi  to look after it for religious purpose. But SGPC AMRITSAR can not appoint its Jathedar.

    • Karnail Singh
Viewing 2 replies - 1 through 2 (of 2 total)

Tagged: 

  • You must be logged in to reply to this topic.